,

Aandacht krijgen van de media: hoe bereik je dat?

 

*** NB: Naast online, is het inmiddels ook weer mogelijk dit onderwerp fysiek met elkaar te behandelen ***

Je hebt een mooi verhaal, maar niemand wil het horen

We werken allemaal hard aan zaken waar we in geloven. Of die zaken nou inhoudelijk en ideëel zijn, of meer commercieel en gericht op maken van winst. En geregeld zijn er ontwikkelingen of resultaten die je met veel mensen wil delen, omdat je denkt dat dat voor hen waardevol kan zijn. Dus je probeert media geïnteresseerd te krijgen in jouw verhaal. En dat blijkt niet altijd even makkelijk…

Kom iets brengen, niet iets halen

In de bijna 20 jaar dat ik op een redactie werk, krijg ik heel veel persberichten van stichtingen, organisaties en bedrijven. Die willen allemaal één ding van mij: aandacht.

Bij veel van die berichten merk ik dat de afzender zich geen goed beeld heeft gevormd van waar ik als programmamaker behoefte aan heb. Het bericht richt zich vooral op wat de afzender wil of nodig heeft en gaat voorbij aan wat het bij kan dragen aan mijn programma. En dat is waar ík natuurlijk naar kijk. Terwijl je veel meer kans hebt dat ik je persbericht aandachtig lees, wanneer ik het gevoel heb dat ik daarmee een mooi onderwerp binnenhaal, dat ik graag met mijn publiek wil delen.

Zorg er dus voor dat je mij iets komt brengen, in plaats van halen; daar worden jij en de programmamaker veel blijer van.

Mijn webinar ‘Denken als een journalist’

Mij is het altijd opgevallen dat sommige personen of organisaties het altijd voor elkaar krijgen om de aandacht op zich te vestigen: ze zitten geregeld aan tafel in talkshows, krijgen breeduit de ruimte om hun verhaal te doen in kranten en worden graag gehoord op de radio. Wat doen zij, wat jou niet lukt?

Mijn werk op de redactie bij NH Media heeft me inzicht gegeven in de factoren die de kans op redactionele aandacht (Free Publicity) vergroten. Die inzichten deel ik met je in mijn presentatie ‘Denken als een journalist’.

In deze presentatie sta ik stil bij hoe een redactie werkt en wat verschillende media aan specifieke behoefte hebben. Daarnaast behandel ik vier basisonderwerpen, die jou meer houvast geven in hoe je voortaan media kan benaderen:

  • Positionering
    • welke toon kies je voor je boodschap
  • het juiste medium
    • waar komt jouw boodschap het best tot z’n recht
  • mediagenialiteit
    • wat maakt jouw boodschap passend bij het medium van je keuze
  • relevantie
    • wat maakt dat jouw boodschap nú aandacht verdient

Met deze kennis zul je voortaan veel gerichter in contact komen met de media.

 

Aanvragen en kosten

“Denken als een journalist” kan aangeboden worden in verschillende formats; als workshop, als interactieve presentatie of als inspirerende lezing. Afhankelijk van de gekozen vorm duurt “Denken als een journalist” tussen ruim een half uur en een klein dagdeel.
Specifieke wensen zijn vooraf altijd bespreekbaar.

De kosten hangen af van de gekozen vorm en mede van de financiële draagkracht van de opdrachtgever. Ik maak daarin oa onderscheid tussen profit, non-profit en starters.

Aanvragen kan door middel van een reactie op dit artikel, via het contactformulier of door te mailen naar arend@veelhooi.nl.

Tot gauw!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *