PRESENTATIE- EN MEDIATRAINING

Goed overkomen tijdens het eerste contact: zaalpresentatie, interview en persbericht.

Iedere keer dat je in een situatie bent waarin er een nieuw contact is met anderen, presenteer je jezelf. Dan is het lekker als je je daar vertrouwd in voelt en weet wat je moet doen om er voor te zorgen dat dat contact zo goed mogelijk verloopt. Want vaak heb je bij zo’n contact iets te winnen.

Belangrijk is dan dat je weet wat je wil communiceren en hoe je dat doet op een manier die aansluit bij de ontvanger. Ik onderscheid drie verschillende manieren van zakelijk communiceren:

  • zaalpresentatie – persoonlijk, directe interactie
  • interview (radio/tv) – persoonlijk, indirecte interactie
  • persbericht – geen interactie

Ieder van deze communicatiekanalen kent z’n eigen regels en wetten.

Zo is bij de zaalpresentatie niet zozeer de inhoud belangrijk, maar vooral ook de manier waarop je deze deelt met het publiek. Ook in het interview is je persoonlijkheid belangrijk. Daarnaast ben je bezig zowel het gesprek prettig te houden, als je boodschap over te brengen. En misschien is nog wel het moeilijkste om via een persbericht interesse te wekken in wat je onder de aandacht brengen wil. Dan zijn enkel de woorden in je bericht de dragers van jouw enthousiasme.

Ik kan je helpen groeien in al deze vormen.

Zaalpresentatie

Door mijn opleiding en ervaring als podiumkunstenaar, ken ik de vaardigheden die je helpen om sterk en ontspannen op een podium te staan. Die je in staat stellen je verhaal over te brengen ongeacht de grootte van de zaal of de samenstelling van het publiek. Vanuit diezelfde achtergrond leer ik een boodschap zo te brengen dat het een verhaal wordt, met opbouw en structuur.

Interview

Het interview kent regels uit de journalistiek. Naast persoonlijke presentatie is het hier belangrijk de boodschap binnen de vorm van een gesprek over te dragen. De ervaring die ik heb als interviewer en eindredacteur van een talkshow zet ik in om dat bewust te maken en aan te scherpen.

Persberichten

Persberichten zie ik al 15 jaar dagelijks langskomen. En steeds valt het me op hoe groot het niveauverschil er onderling tussen is. En waarom de ene persoon of organisatie het altijd voor elkaar krijgt om zich onder de aandacht te brengen en de andere niet. Inmiddels weet ik welke onderdelen bijdragen aan succes.